Buddy Blogg

Buddy Blogg

Stort och smått

Här samlar vi några av de texter som Buddy Boy producerar tillsammans med regelbundna uppdateringar. Högt och lågt, brett och smalt.

5 sätt att utveckla ditt företag

TEK KompetensPosted by BUDDY BLOGG Wed, June 13, 2018 16:43:58

Denna text är skriven av Amanda Hajney för TEK Kompetens (tek.se) och finns även att läsa på blogg.tek.se



De allra flesta vill se sitt företag växa och utvecklas, särskilt efter all tid och möda som du som företagare har lagt ner på sitt projekt. Fast det är skillnad på att vilja få företaget att växa och faktiskt se till att så sker. Beroende på din budget och övriga resurser följer nu här fem olika tips på åtgärder som kan hjälpa dig och ditt företag att ta nästa steg.


1. Regelbundenhet! Att ha kunder som regelbundet återanvänder är varje företagares dröm. Genom att aktivt söka efter kunder som i princip har ett non-stop-behov av din produkt ger dig inte bara stabilitet och trygghet utan även marknadsföring om kunderna är tillräckligt stora. Genom att vinna en upphandling med staten, kommunen eller landstinget har du ditt på det torra för en viss tid framöver.


2. Licensiera! Detta alternativet passar det företag som producerar smarta och unika produkter eller tjänster som fler aktörer kan vara intresserade av att sälja. Genom att licensiera din produkt kan du få royaltyn och licenspengar och behöver inte oroa dig för att förlora kontrollen över produkten.


3. Expandera! Genom att öppna ett nytt kontor eller en ny filial i en annan stad eller ett annat land sprider företaget sina vingar och blir synliga för allt fler kunder. Det symboliserar också produktivitet och välmående, och kunder vill anlita och arbeta med företag som mår bra och inte står på branten till konkurs. Om du som företagare inte själv vill hålla in trådarna, men du har ett tillräckligt starkt varumärke, så kan du erbjuda din verksamhet som franchiseverksamhet och låta någon annan göra jobbet åt dig. Du kan också expandera på nätet och öppna en webbshop.


4. Diversifiera! Du driver redan ett företag, men kan du utveckla ditt utbud på något sätt? Det är en självklarhet att den som säljer dammsugare även säljer dammsugarpåsar, finns det något i närheten av din produkt som du kan lägga till i ditt eget utbud? Om du är snickare, kan du då, genom yrkeskontakter, även tänka dig att erbjuda dina kunder en VVS-tekniker? Om du säljer en produkt som kräver en ordentlig genomgång innan den tas i bruk, kan du kanske erbjuda en personlig kurs i hur produkten fungerar som merförsäljning? De flesta kunder eftersöker helhetslösningar.


5. Samarbeta! Genom att gå ihop och alliera dig med andra företag som driver verksamheter som liknar din så får ni tillgång till varandras kundregister. På så sätt kan ni skapa paketlösningar för att underlätta för era gemensamma kunder. Ni kan också dela på kostnader för till exempel produktion och marknadsföring, men självklart måste ni även dela på vinsten. Har du viljan och budget, kan du istället köpa upp ett annat företag och tar då automatiskt över dennes kunder och marknad.




Källa: foretagande.se



  • Comments(0)//blogg.buddyboy.se/#post4

Hitta ert Varför och överrumpla konkurrenterna

TEK KompetensPosted by Buddy Boy Wed, June 13, 2018 16:23:40

Denna text är skriven av Amanda Hajney för TEK Kompetens (tek.se) och finns även att läsa på blogg.tek.se

För några år sedan var det mycket fokus på Vad och Hur i kommunikationsstrategier, men med tiden har det visat sig att ditt Varför är av allt större vikt. Här förklarar vi varför.

Det är oftast inte så svårt för ett företag att förklara Vad de producerar och Hur de gör det, men deras Varför blir genast knepigare att uttrycka. Ordet varför betyder som alla vet, ”av vilken anledning” eller ”av vilket skäl”. Av vilken anledning finns ert företag och av vilka skäl finns er produkt? Det är i Varför vi hittar passionen som ligger bakom företagets framgångar, och det handlar inte om pengar, i alla fall inte om man får tro Simon Sinek, författare till bästsäljande boken, Start with Why. Att tjäna pengar är bara en bonus av att förverkliga sina visioner.

Simon menar att genom att hitta syftet med ert företag, varför ni gör de saker som ni gör i företaget, och att alla på företaget är införstådda och känner till ert Varför, så ger det er ett försprång gentemot konkurrenterna. Varför är helt enkelt lika med Vision. När alla på företaget har samma, klara, vision av företaget, är det enklare att skapa rätt kommunikation och kampanjer som profilerar ert företag på bästa sätt. Det blir också lättare att förklara för kunderna varför de borde göra affärer med er.

Att hitta sitt Varför är lika viktigt i arbetslivet som i privatlivet. På sin hemsida, startwithwhy.com, delar Simon med sig av ett test att göra för att ta reda på sitt privata Varför. Testet går i grova drag ut på att fråga sina allra närmaste vänner (den sortens vänner som man kan ringa klockan 3 på natten med ett dilemma) Varför de är vän med dig? De kommer troligen svara att de är vän med dig för att du är snäll, rolig, lojal o.s.v. Dessa ord är absolut ord som beskriver en god vän, men du vill ju veta varför de är vän med just dig? Så ställ frågan igen. Låt dem ta den tid de behöver för att formulera sig, avbryt dem inte eller fyll inte i deras meningar med dina egna ord. Tillslut kommer de att börja prata om sig själva. De kommer säga saker som ”Du får mig att känna mig…” eller ”När jag är med dig känner jag att jag…” När du väl har fått reda på vad dina vänner känner om dig, vad det är du bidrar med i deras liv som de inte hittar någon annanstans eller hos någon annan, är du ett steg närmare att hitta ditt eget Varför och vilket avtryck som just du gör i detta liv, på denna jord.

Källa: mittforetag.com & startwithwhy.com









  • Comments(0)//blogg.buddyboy.se/#post3

Få ditt företag att växa genom att nätverka

TEK KompetensPosted by Buddy Boy Wed, June 13, 2018 16:19:12

Denna text är skriven av Amanda Hajney för TEK Kompetens (tek.se) och finns även att läsa på blogg.tek.se


Det råder ingen tvekan om att vi människor är flockdjur och att vi lär oss av varandra. Genom att träffa likasinnade och människor med snarlika utmaningar i livet, kan du lära dig av både andras framgångssagor men också deras misslyckanden, och sedan välja att implementera det bra och undvika det dåliga i ditt eget företagande. Det bästa sättet för chefer att träffa andra chefer, säljare att träffa andra säljare, kommunikatörer att träffa andra kommunikatörer och så vidare, är att gå med i eller starta upp ett nätverk. Det finns mängder med nätverk i Sverige, både fysiska och digitala.

Ett bra nätverk är ett nätverk som leder någonstans och inte bara blir till en regelbunden fikapaus. Har du tur samlar du inte bara erfarenheter utan lyckas även få nya kunder på köpet genom att nätverka. Samtidigt kan du inte gå med i ett nätverk och tro att du en timme senare kan gå raka vägen till kontoret och skicka ut fem nya orderbekräftelser. Det tar tid att bygga upp relationer, och dessutom är det sällan de övriga medlemmarna i nätverket som senare förvandlas till kunder, utan snarare deras personliga eller yrkesmässiga kontakter, som förmedlas genom nätverkets medlemmar.

För att få ut så mycket som möjligt av ditt nätverkande finns det vissa bitar du bör tänka på, och andra du vill undvika. Det är dels viktigt att börja nätverka i tid, relationer byggs (som nämnt ovan) inte över en dag. Även om du inte tror dig behöva några tips eller råd i dagsläget, kan du kanske komma att behöva det om ett halvår eller ett par år? Så finns det ett nätverk i din bransch tillgängligt idag, gå med! Se samtidigt till att vara förberedd. Ha din hisspitch redo för att kunna presentera dig och ditt företag för varje ny kontakt. Att vara uppmärksam på dina medmänniskor är ett råd som gäller i livet som helhet, och inte minst medan du nätverkar. Lägg människor och deras namn på minnet, och allra helst även vilka företag de jobbar med och deras roll på dessa företag. Du vill inte verka nonchalant nästa gång ni ses genom att du sträcker fram handen och presenterar dig för en person du redan hälsat på. Försök även att ”smälta in”. Var inte för över- eller underklädd, var social och pratsam men utan att ta över hela rummet och se till att ”betala tillbaka” allt du lär dig under ditt nätverkande. Återgälda dina kunskaper och hjälp någon annan i framtiden.

Källa: monster.se







  • Comments(0)//blogg.buddyboy.se/#post2